حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان در برنامه زندهی تلویزیونی "مطالبه" شبکه استانی اشراق به مناسبت هفتهی ملی مهارت به مناسبت گرامیداشت هفتهی ملی مهارت، حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان در برنامه زندهی تلویزیونی "مطالبه" شبکه استانی اشراق به گزارش روابط عمومی ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان: ، محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان با حضور در برنامه زندهی تلویزیونی "مطالبه" شبکه استانی اشراق, ضمن تبیین آموزشهای مهارتی در سطوح مختلف نظام آموزشی کشور، افزود: آموزشهای رسمی در کشور توسط وزارت آموزش و پرورش، دانشگاههای فنی و حرفهای و مراکز علمی و کاربردی صورت میگیرد و بخش دیگر این آموزشها مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و آموزشهای مهارتی را ارائه مینمایند. مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان با بیان این موضوع که بحثهای آموزش فنی و حرفهای موضوعی است که کنار زندگی مردم جاری و ساری است افزود: با توجه به این رویکرد اداره کل آموزش فنی و حرفهای گامهای مؤثری در گسترش آموزشهای مهارتی در بخشهای دولتی و خصوصی و ایجاد رابطه تعاملی اثربخش بین آموزشهای مهارتی و نیاز بازار کار به منظور ارائه خدمات مطلوبتر به مردم استان برداشته است. انصاری در ادامه ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، صنعت و جوانان را از وظایف فنی و حرفهای دانست و افزود: اداره فنی و حرفهای نگاه خود را به موضوع مورد اشاره معطوف داشته است و ارتباط کارجویان را با دنیای کسب و کار برقرار میکند تا از این منظر شاهد موثر بودن آموزشهای طی شده باشیم. محمدرضا انصای با بیان اینکه، ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان که کلیه آموزشها 25 درصد تئوری و 75 درصد عملی و کارگاهی اجرا میشود، میتواند نقش و جایگاه موثری را ایجاد نماید تا فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقمند با طی دورههای مهارتی به تخصص های کاربردی و عملی مسلط شوند و وجود افراد تحصیلکرده در مراكز فني و حرفهاي اين استان براي يادگيري مهارت را يك افتخار و رويكرد مطلوب براي يادگيري مهارت دانست و افزود: همه افراد با تحصيلات متفاوت به مهارت نياز دارند و رشتههاي متنوع فنی و حرفهای پاسخگوی این مهم است . وی افزود: ارتقاي مهارتهاي فني و حرفهاي، تامين تجهيزات مدرن، به روز كردن دانش مربيان و ايجاد رشتههاي جديد از جمله نيازهاي آموزشهاي مهارتي تقاضا محور براي ورود به بازار كار است. فراگيري آموزش هاي فني حرفهاي را يكي از روشهاي كسب مهارت براي ورود به بازار كار دانست و گفت: امروزه مهم تر از فراگيري مهارت فني، انتخاب رشته و تخصص مورد نياز بازار كار است زيرا بازار كار در برخي از رشتهها اشباح شده و كشش و توان جذب نيروي كار را ندارد. مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان، از اجرای طرح آموزشی سیستم دوگانه (دوآل) ایران و آلمان در استان زنجان خبر داد و گفت: اجرای این طرح در اشتغال آینده جوانان این مرز و بوم تاثیر بسزایی خواهد داشت. انصاری در ادامه به طرح مهارتآموزی در محیط کار واقعی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال فرصت های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت بخش های غیردولتی در توسعه آموزش های مهارتی و نیاز برای استفاده از ظرفیتهای آموزشی موجود در محیطهای کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی تأکید کرد. مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان گفت: سند توسعه مهارت با رویکرد محلی و منطقهای با توجه به ضرورت هدایت برنامههای مهارت آموزی سازمان در راستای اسناد بالا دستی، سند آمایش سرزمین در استان تدوین شد. در این سند فعالیتهای تأمین منابع و اعتبارات برای تجهیز کارگاههای مراکز آموزشی و ارتقا دورهها بهصورت هدفمند باتوجه به اولویتهای این سند صورت پذیرفته است و انتظار میرود این رویکرد زمینه ساز ارتقاء مهارتهای کاربردی و نوین، توسعه کسب و کار، اشتغالپذیری، توسعه سیستمهای اطلاعات بازارکار و افزایش انعطافپذیری در ارائه آموزشهای فنی و حرفهای استان شود. محمدرضا انصاری افزود: این سند بر مبنای تحلیل بازار مهارت مبتنی بر دینامیک کسب و کار اشتغال (طرح تکاپو)، برنامه توسعه اقتصادی، اشتغالزایی و طرح توسعه پایدار منظومه های روستایی و پیش بینی نیازهای بازار کار و صنعت تدوین شده است. وی توسعه کسب و کار و ایجاد فرصت های شغلی با تغییر مستمر تکنولوژی در سطح بازار کار، توسعه مشارکت ذینفعان و بخش خصوصی در ارایه آموزش های مهارتی و توسعه سیستم های دستیابی به اطلاعات بازار کار و ارایه آموزش های مهارتی مورد نیاز را از جمله ضرورت و اهمیت تدوین سند توسعه مهارت استان ذکرکرد. مدیرکل فنی و حرفهای استان زنجان، احصای نیاز و تدوین نقشه راه توسعه آموزش های مهارتی همگام با سیاستهای توسعه اشتغال، آینده پژوهی آموزش های مهارتی در بخش آموزش های رسمی و غیر رسمی مهارتی و تعمیق و نهادینه کردن فرهنگ مهارت آموزی، کار آفرینی و نوآوری در جامعه را از دیگر ضروت این سند ذکر کرد. وی اظهار داشت: در این سند تلاش می شود ایجاد فرصتهای آموزشی برابر و افزایش دسترسی به آموزش های مهارتی برای تمامی جوامع هدف و تضمین کیفیت آموزش های مهارتی با استفاده از استانداردها و تجارب جهانی و تشکیل بانک اطلاعاتی جویندگان کار و نیروی کار ماهر و نیمه ماهر نیز توجه جدی شود. انصاری ادامه داد: در این سند که با رویکرد اولویتسنجی آموزش مهارت در سطح شهرستانی تدوین شده است؛ ابتدا ظرفیتهای آموزش مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان، عوامل خارجی دستاندرکار آموزش مهارتی بهطور جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و با تعیین الویتها و نیازسنجی آموزشی در هر شهرستان برنامه آموزشی در دوره پنج ساله برای سال های 1400 الی 1404 تدوین شده است. کاربر: روابط عمومی ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان دسته ها: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان زمان: یکشنبه, 10 مرداد,1400 بازدید: 122 کلمات کلیدی: پورتال استان زنجان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان زنجان اخبار دستگاههای اچرایی استان زنجان حضور محمدرضا انصاری مدیرکل آموزش فنی و حرفهای است در برنامه زندهی تلویزیونی "مطالبه" شبکه استانی اش